Klachtencommissie voor bewoners

Keurmerk LeegstandbeheerKeurmerk Leegstandbeheer stelt onafhankelijke klachtencommissie in

Wat is er nog frustrerender dan slecht behandeld worden? Nergens terecht kunnen met je klacht. Bewoners van panden (en andere gebruikers) onder beheer van leegstandbeheerders die het Keurmerk Leegstandbeheer (KLB) voeren kunnen sinds dit najaar met hun klachten terecht bij de onafhankelijke klachtencommissie van het KLB. De klachtencommissie is een nieuwe waarborg voor netjes werken van een groeiende branche.

Gedoe rond privacy, onverwachte opzeggingen en hoge vergoedingen voor onduidelijke diensten. Het zijn zaken waar antikraakbewoners last van hebben. Nog vervelender dan dat is moedwil en misverstand tussen bewoners en beheerders wanneer dit leidt tot klachten. Een goede leegstandbeheerder handelt deze klachten netjes af. Blijft er onvrede bestaan, dan kunnen bewoners vanaf nu terecht bij de klachtencommissie van het Keurmerk Leegstandbeheer.

Wie A zegt, moet ook B zeggen

Sinds de invoering van de wet Kraken en Leegstand in 2010 hebben tientallen leegstand-beheerders zich aangemeld voor het Keurmerk. Het Keurmerk is bedoeld om de kwaliteit van leegstandbeheer te waarborgen, waarbij rechten en plichten van alle betrokkenen worden geëerbiedigd. Gerlof Roubos, directeur van het Keurmerk: “De bedrijven moeten voldoen aan belangrijkeregels op het gebied van veiligheid en onderhoud van de panden, informatieverschaffing aan de gebruikers, de inhoud van de contracten en maximale vergoedingen. Op dit momenthebben wij nog maar twintig bedrijven kunnen goedkeuren, die wij jaarlijks opnieuw laten beoordelen.”

Het Keurmerk schrijft alvoor dat de leegstandbeheerder klachten volgens een vaste procedure afhandelt. “Door de invoering van een onafhankelijke klachtencommissie zorgen wij nu voor een formele ‘achtervang’daarvan” zegt prof. mr. Carel Adriaansens, voorzitter van de klachtencommissie. “Blijft de klacht bestaan, of wordt hij erger door slechte afhandeling, dankunnen bewoners en gebruikers voortaan bij de KLB terecht. En we nemen ook klachten van leegstandbeheerders in behandeling. Onze uitspraak is hoe dan ook voor alle partijen bindend.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Het Keurmerk Leegstandbeheer stelt zich ten doel om leegstandbeheerders houvast te geven bij maatschappelijk verantwoord ondernemen. Leegstandbeheerders kunnen zich hier zelf bij aansluiten. Opdrachtgevers van leegstandbeheerders met het Keurmerk weten zodoende wat voor vlees ze in de kuip hebben. En dat geldt ook voor antikraak-bewoners en andere gebruikers van leegstaande panden.