Leegstandbeheer vanuit de opdrachtgever

De wijk Palenstein in Zoetermeer wordt op de schop genomen. Interveste en woningcorporatie De Goede Woning werken samen om de leegstand na vertrekkende bewoners tegen te gaan. Hoe bevalt dit?

De wijk krijgt een totale make-over. Een aantal flatgebouwen zijn gerenoveerd, maar vijf worden gesloopt om nieuwe bouwruimte vrij te maken. Een groot project, ook voor de woningcorporaties. Twee van de flatgebouwen, waaronder aan de Jan van Beierenlaan, zijn van woningcorporatie ‘De Goede Woning’. In samenwerking met Interveste worden de panden bewoond door tijdelijke huurders, totdat de gebouwen gesloopt worden.

Ron_Tempel_totaal_JvB_1

Ron Tempel, bewonersbegeleider bij De Goede Woning, heeft al 30 jaar ervaring in zijn vakgebied. Voorheen werkte hij in Rotterdam voor een grote corporatie, waar ook veel leegstand heerste. Als herstructurerings-bewonersbegeleider nam hij de leegstand met zijn collega’s op zich. Een tijdrovende klus, aldus Ron:,,We hebben zelf tijdelijke verhuur aangeboden, maar met 2500 woningen die over 10 jaar gesloopt moeten worden, gaat daar veel tijd in zitten.” Na een reorganisatie bij zijn vorige werkgever, werkt Ron alweer vele jaren met plezier bij De Goede Woning. Momenteel begeleidt hij de bewoners aan de Jan van Beierenlaan, waar zowel bewoners van De Goede Woning als van Interveste zitten. Hoe verloopt die samenwerking tot nu toe? We vroegen het aan hem.

De Jan van Beierenlaan is een groot project. Hoe wilden jullie dit aanpakken?
“De aankomende jaren zal een groot deel van de wijk op de schop gaan. Naast een aantal renovaties van flatgebouwen, zullen er een vijftal gesloopt worden waarna de grond gebruikt wordt voor nieuwe woningen. Twee flats zijn van De Goede Woning, Drie van woningcorporatie Vidomes. De flats worden één voor één aangepakt, en de bewoners zijn hier op tijd over op de hoogte gesteld. Zij kunnen verhuizen naar een andere woning, maar zodra onze bewoners verhuizen, willen wij geen leegstand creëren. Daarvoor hebben wij de hulp van een leegstand beheerder ingeschakeld.”

DSC_0482 (1)
Hoe zijn jullie bij Interveste terecht gekomen?

“Samen met Vidomes zijn we met verschillende leegstandsbeheerders om tafel gaan zitten om de situatie in kaart te brengen. In dit voortraject hebben we, in overleg met Vidomes, besloten om voor Interveste te gaan.”

Hoe bevalt de samenwerking met Interveste tot nu toe?
“Zeer goed: alle afspraken worden nagekomen, de verhuur van woningen is snel geregeld, de screening van bewoners is goed en de lijntjes zijn kort. Ik weet precies wie ik moet hebben. We werken nu ruim een jaar samen, en als er iets is dan is dit binnen no time opgelost. Erg fijne communicatie dus.”

Wanneer zal het gebouw gesloopt worden en hoe voelen de oorspronkelijke en nieuwe bewoners zich hier onder?
“De uiterlijke verhuisdatum staat gepland op 31 december 2016. Hoewel die datum nog redelijk ver weg is, zijn er al aardig wat bewoners verhuisd. Je merkt aan sommige bewoners dat ze er veel moeite mee hebben om te vertrekken, dus wat dat betreft is het wel een gevoelig onderwerp. Dit is overigens niet zo bij Interveste bewoners die de leegstand vullen: zij weten dat er een einddatum aan hun bewoning zit.

Toch trekken sommige bewoners ook weer bij: toen één van bewoners van de woningcorporatie vertrok, gaf hij aan weg te willen en nooit meer terug te willen komen. Na een tijdje kwam hij toch informeren naar de nieuwbouw woningen, omdat hij door had dat hier een nieuw stukje Zoetermeer komt. Dat zijn leuke momenten om mee te maken!”

Unknown-2

Heb je veranderingen waargenomen sinds de komst van Interveste bewoners? En hoe gaan de oorspronkelijke bewoners en nieuwe bewoners met elkaar om?
“De komst van de Interveste bewoners heeft gezorgd voor een aantal zeer positieve veranderingen. Niet alleen de sfeer is veranderd, maar er is ook veel minder overlast en vervuiling in de portieken. Daarnaast is het ook leuk om frisse gezichten tegen te komen in het gebouw. Wanneer er problemen zijn is dit zo opgelost: één belletje met de regiobeheerder van Interveste en het probleem wordt verholpen. Al hebben we tot nu toe gelukkig nog geen grote problemen gehad.

Wat ik persoonlijk erg leuk vind om te zien, is dat Interveste bewoners toch nog tijd, geld en moeite in de woningen stoppen, ondanks ze weten dat ze eind 2016 de woning moeten verlaten. Ze proberen er echt nog iets leuks van te maken.”

En hoe ziet de toekomst van de Jan van Beierenlaan er volgens u uit?
“We zijn nu bezig met de voorbereidingen van het vertrek van de overige oorspronkelijke bewoners. Wanneer de einddatum wordt bereikt, zullen er in één keer een heleboel bewoners (150) vertrekken. Dit brengt niet alleen veel geregel met zich mee, maar ook heel veel vuilnis. Samen met de gemeente gaan we hiervoor om de tafel, om te kijken hoe we dit oplossen. Ook Interveste denkt mee: zij zorgen er momenteel ook voor dat het op en rondom de flat beheersbaar blijft.”

Wij van Interveste zijn blij om te horen dat de prettige samenwerking wederzijds is. We zullen ons vol overgave blijven inzetten om de flatgebouwen leefbaar te houden, en zullen samen met woningcorporatie De Goede Woning de flat van tijdelijke bewoners blijven voorzien. Mocht je geïnteresseerd zijn naar meer informatie rondom dit wijkproject, dan verwijzen we je graag door naar de website van Palenstein