Regiobeheerders van Interveste in de praktijk

Auto buitendienst medewerker Interveste

Mijn naam is Coen en vandaag ben ik als stagiair een dag mee geweest met een Regiobeheerder van Interveste. Omdat ik nieuw ben en dus nog niet zoveel van de organisatie af weet, was het slim (en ook zeker leuk) om een paar dagen mee te gaan met één van de regiobeheerders. Zo zag ik hoe het er in de praktijk aan toe gaat en kwam ik veel meer over de organisatie te weten.

Aftrap van de dag

’s Ochtends om 08:30 begint de werkdag op het kantoor van Interveste in ’s-Hertogenbosch. Tijdens een kop koffie wordt de computer opgestart en worden de gegevens klaar gemaakt voor de locaties waar je die dag heen moet. Er wordt gekeken naar welke locatie je die dag moet en voor welke redenen dit is. Dit kan bijvoorbeeld zijn: tussentijdse oplevering, eindoplevering, vooropname, inbeheername of voor controles. Meestal weet je al eerder waar en wanneer je ergens heen moet. Toch word voor de zekerheid ’s-ochtends even gecheckt of er nog belangrijke informatie is binnengekomen en of er eventuele wijzigingen zijn. Ook worden de juiste papieren gepakt en/of geprint en eventueel de goede sleutels van de woningen meegenomen. En dan, rond 09:00 kan de reis beginnen. Vandaag was het de beurt aan Amersfoort en Lisse en wel voor een eindoplevering en een inbeheername.

De werkwijze in beeld bij de eindoplevering

Vanaf het kantoor vertrokken we eerst naar Amersfoort voor een aantal eindopleveringen. Dit gebeurt altijd op afspraak met de laatste bewoners van de desbetreffende woning. We kwamen aanrijden bij de locatie en de eerste huurders stonden al buiten op ons te wachten. Super! We gingen met de bewoners mee de woning in en controleerden of de woning compleet leeg was, alleen de vloer mocht blijven liggen. Van elke kamer maakten we een foto en ook alle meterstanden werden gecontroleerd en genoteerd. Na alle officiële krabbels leverden de huurders de sleutels bij ons in en was de eerste woning gereed.

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als alle woningen op deze manier afgehandeld zouden kunnen worden. Helaas is dit niet altijd het geval. Soms is de woning niet geheel leeg. Zo kwamen we een woning binnen in Amersfoort en daar hing nog wat raamdecoratie en enkele lampen. Dit is nog niet zo’n probleem, want met wat ‘trekwerk’ zijn deze zo verwijderd. Echter was de berging van deze woning nog helemaal gevuld met kasten, tafels en bureaus en deze moesten écht verwijderd worden. De bewoner moet deze berging dan ter plekke leeghalen binnen een aangegeven tijdsduur, anders wordt er een rekening in kaart gebracht. Zo gezegd, zo gedaan. De bewoner haalt zonder pardon zijn berging leeg en wij gaan ondertussen even wat eten en alvast door naar de volgende woning. Als we alle woningen hebben gehad controleren we nog even of de bewoner zijn berging heeft leeggehaald en ronden we ons bezoek in Amersfoort af.

Ook krijg je wel eens te maken met woningen waar niet wordt open gedaan. Allereerst wordt er dan naar de bewoner gebeld waar hij of zij is. Afhankelijk van het antwoord dat je krijgt wacht je even op de bewoner of wordt er een nieuwe afspraak ingepland (het risico is dan wel dat er extra kosten kunnen volgen).Lege kamer Amersfoort

De werkwijze bij bezichtigingen voor nieuwe woningen

Na het bezoek in Amersfoort rijden we door naar Lisse voor een inbeheername. Allereerst worden de sleutels opgehaald bij de woningcorporatie, de opdracht gever voor de inbeheername. Nadat de sleutels zijn opgehaald gaan wij eerst naar de woning toe om te oordelen of de woning nog steeds aan alle eisen voldoet. Er wordt dan o.a. gecheckt of het gas en water is aangesloten. En ook hier wordt er van iedere kamer een foto gemaakt. Meteen daarna komen er bezichtigingen voor potentiële huurders. Deze potentiële huurders lopen met ons door de woningen en oordelen vervolgens of ze al dan niet (tijdelijk) in de woning willen trekken. Als ze dit willen, worden gelijk de contracten getekend en wordt er (verplicht) een brandveiligheid pakket afgenomen. Nadat de contracten zijn ondertekend worden de kosten van het brandpakket, de administratiekosten, (eventueel) de contractkosten en een eerste betaling van de huurkosten betaald. Als alles afgerond is worden de sleutels en het brandveiligheid pakket overhandigd aan de nieuwe bewoners. Na deze procedures rijden wij weer terug naar het kantoor in Den Bosch.

Dagafsluiting op het kantoor

Eenmaal aangekomen op het kantoor worden de laatste zaken afgehandeld van die dag. De gemaakte foto’s worden op de computer gezet, de mail wordt gecheckt, de contracten verwerkt en alle administratie afgehandeld. Niet onbelangrijk wordt er ook een babbeltje gemaakt met de collega’s over deze dag.