Wet kraken en leegstand

Let op: Interveste is overgenomen door Gapph. Verwijzingen naar diensten en activiteiten van Interveste kunnen inmiddels zijn vervallen.

De Wet kraken en leegstand is van kracht geworden op 1 oktober 2010 en ziet o.a. toe op een kraakverbod door wijzigingen in het Wetboek van Strafrecht en de mogelijkheid van de leegstandverordening, welke nu aan de Leegstandwet is toegevoegd.

Het kraakverbod
(Artikel 138a)
1. Hij die in een woning of gebouw, waarvan het gebruik door de rechthebbende is beëindigd, wederrechtelijk binnendringt of wederrech-telijk aldaar vertoeft, wordt, als schuldig aan kraken, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2. Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
3. De in het eerste en tweede lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.

Ook biedt de Wet kraken en leegstand mogelijkheden aan gemeenten om hun leegstandbeleid vorm te geven. Er kan een leegstandverordening worden opgesteld. Het opstellen van een leegstandverordening wordt nu geregeld in de aangepaste Leegstandwet. Zo kan in de leegstandverordening worden bepaald dat er een meldingsplicht is voor eigenaren van gebouwen welke een half jaar leegstaan: de leegstandmelding.

De leegstandmelding
(Artikel 3)
1. De gemeenteraad kan in de leegstandverordening bepalen dat de leegstand van een of meer daarbij aangewezen categorieën gebouwen of gedeelten daarvan, niet zijnde woonruimte, gelegen in de gemeente of daarbij aangegeven delen van de gemeente, door de eigenaar wordt gemeld aan burgemeester en wethouders, zodra die leegstand langer duurt dan een in die verordening aangegeven termijn van ten minste zes maanden.
2. Burgemeester en wethouders houden een lijst bij van de overeen-komstig het eerste lid gemelde gebouwen of gedeelten daarvan. Op deze lijst houden zij ook de gebouwen of gedeelten daarvan bij, waarvan ambtshalve geconstateerd is dat deze leegstaan en waarvan de leegstand overeenkomstig het eerste lid van dit artikel gemeld had moeten worden door de eigenaar.
3. In de leegstandverordening worden nadere regels gegeven omtrent het melden, bedoeld in het eerste en tweede lid.4. De termijnen, bedoeld in het eerste lid en artikel 5, vangen aan op de dag na de datum van inwerkingtreding van de leegstandverordening, bedoeld in dat lid.

Er kan een leegstandgesprek plaatsvinden tussen de betreffende gemeente en de eigenaar. Een gemeente kan eventueel gebruikers voordragen voor het leegstaande pand. Over de voordracht van gebruikers zegt de wetgever het volgende:

Voordracht gebruiker
(Artikel 5)
1. Burgemeester en wethouders kunnen aan de eigenaar van een leegstaand gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, dat is aangewezen overeenkomstig artikel 3, eerste lid, een gebruiker voordragen zodra die leegstand langer duurt dan een in de leegstandver-ordening aangegeven termijn van ten minste twaalf maanden.
2. Een voordracht als bedoeld in het eerste lid wordt slechts gedaan als voordien in een leegstandbeschikking als bedoeld in artikel 4, tweede lid, is vastgesteld dat het gebouw respectievelijk het gedeelte daarvan geschikt is voor gebruik.
(Artikel 6)
Burgemeester en wethouders kunnen in hun besluit, bedoeld in artikel 5
:a. een of meer natuurlijke personen of rechtspersonen als gebruiker voordragen
:b. indien het gebouw noodzakelijke voorzieningen behoeft om weer op redelijke wijze tot gebruik te kunnen dienen, de eigenaar verplichten om binnen een door hen te bepalen termijn de door hen aan te geven voorzieningen te treffen en
:c. zo nodig andere voorwaarden aan de uitvoering van het besluit stellen.
(Artikel 7)
1. De eigenaar is verplicht om de overeenkomstig artikel 5 voorgedragen gebruiker binnen drie maanden na de voordracht, een overeenkomst tot ingebruikname van het gebouw, respectievelijk het leegstaand gedeelte daarvan, aan te bieden.
2. Het eerste lid is niet van toepassing indien de eigenaar binnen de termijn, bedoeld in het eerste lid, een overeenkomst is aangegaan met een andere gebruiker, die het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, binnen redelijke termijn in gebruik neemt.
3. De eigenaar is verplicht om binnen vier weken na beëindiging van het gebruik overeenkomstig dit artikel de leegstand van het gebouw, respectievelijk het gedeelte ervan, te melden aan burgemeester en wethouders, tenzij het gebouw langer dan één jaar in gebruik is geweest.

De definitie van “gebouw” in de Leegstandwet wordt verruimd.

In artikel 15, eerste lid, onderdeel a (Leegstandwet), wordt na «een gebouw» ingevoegd: , dat blijkens zijn constructie dan wel inrichting bestemd is voor doeleinden van groepsgewijze huisvesting, van verzorging of verpleging, van logiesverschaffing, van administratie of van onderwijs of voor een samenstel van twee of meer van deze doeleinden.

Ook kan in de leegstandverordening opgenomen worden dat de eigenaar met leegstand beboet wordt: maximaal EUR 7.50
0.

Handhaving
(Artikel 18)
1. De gemeenteraad kan bij verordening bepalen dat een bestuurlijke boete kan worden opgelegd terzake van overtreding van de artikelen 3, eerste lid, en 7, derde lid. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd tot het opleggen van een bestuurlijke boete.
2. De bestuurlijke boete kan niet hoger zijn dan € 7 500. 3. De gemeenteraad stelt bij verordening het bedrag vast van de bestuurlijke boete die voor de verschillende overtredingen kan worden opgelegd.Ook het Wetboek van Strafvordering wordt aangepast op basis van de Wet kraken en leegstand:.

Ontruiming
In geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in de artikelen 138, 138a en 139 van het Wetboek van Strafrecht kan iedere opsporings-ambtenaar de desbetreffende plaats betreden. Zij zijn bevoegd alle personen die daar wederrechtelijk vertoeven, alsmede alle voorwerpen die daar ter plaatse worden aangetroffen, te verwijderen of te doen verwijderen.

N.B. Deze pagina bevat niet de complete wetteksten.