Betalingsgedrag niet aangepast? Einde overeenkomst

Let op: Interveste is overgenomen door Gapph. Verwijzingen naar diensten en activiteiten van Interveste kunnen inmiddels zijn vervallen.

De huurders in deze zaak betalen de verschuldigde huur stelselmatig te laat (zogeheten “slepers”). Verhuurder wil voor hen geen uitzondering maken – zij moeten gewoon net als andere huurders op tijd de huur voldoen. Bovendien kosten de voortdurende huurachterstanden verhuurder geld vanwege de extra tijd en kosten die met het innen van de huurpenningen zijn gemoeid.

De casus

Partijen hebben in maart 2012 huurovereenkomsten gesloten voor een zelfstandige woonruimte en een aparte garagebox. De huurprijs is, zoals gebruikelijk, bij vooruitbetaling verschuldigd. Ondanks herhaalde verzoeken van verhuurder om de huur op tijd te betalen, dus vóór de eerste van de maand, geven huurders daaraan geen gevolg. Verhuurder laat huurders weten dat zij niet zelf kunnen beslissen op welke tijdstip van de maand zij de huur betalen. Het niet op tijd betalen van de huurprijs levert een tekortkoming op in de nakoming van de overeenkomsten en in februari 2013 zegt verhuurder daarom de huur op per 1 juli 2013. Grond voor opzegging: huurders gedragen zich niet als goed huurder, zoals de wet en de huurovereenkomst voorschrijven. Huurders vinden dat er geen enkele grond is om de huurovereenkomsten op te zeggen en zijn niet voornemens de woning en garage op te leveren. Zij betalen weliswaar te laat, maar er is volgens hen geen sprake van (serieuze) achterstand – de achterstand wordt immers iedere maand aangezuiverd. Verhuurder verzoekt de rechter daarom de huurovereenkomst te beëindigen en te bepalen dat huurders de woning en garage moeten ontruimen.

Het oordeel van de rechter

De opzeggingsbrief bevat één van de in wettelijke opzeggingsgronden en voldoet aan de daarvoor geldende eisen. Omdat verhuurder zes weken na de opzegging niet van huurders een schriftelijke mededeling heeft ontvangen dat zij in de beëindiging van de huurovereenkomst toestemmen, is verhuurder deze procedure gestart en heeft hij gevorderd een tijdstip te bepalen waarop de opgezegde huurovereenkomst zal eindigen. Reden voor de opzegging is dat huurders al langere tijd de huur niet op tijd betalen. Zij betalen niet voorafgaand aan de maand waarop die huur betrekking heeft maar steevast halverwege de maand, en gedragen zich dus niet als goed huurders. Huurders erkennen dat zij tot op heden niet in staat zijn de huur bij vooruitbetaling te voldoen, zoals de huurovereenkomst vereist. Uit de stukken blijkt dat verhuurder huurders daar meerdere malen, zowel mondeling als schriftelijk, op heeft aangesproken en heeft aangegeven dat hij hecht aan tijdige betaling van de huurpenningen door alle huurders. Desondanks hebben huurders ook daarna hun betalingsgedrag niet aangepast. Naar het oordeel van de kantonrechter is met het structureel tekortschieten in de nakoming van de verplichting tot tijdige betaling van de huurtermijnen sprake van een voldoende ernstige tekortkoming in de gedraging die een goed huurder betaamt om beëindiging van de huurovereenkomst te rechtvaardigen. De kantonrechter stelt de datum vast waarop de tussen partijen bestaande huurovereenkomst eindigt en wijst de gevorderde ontruiming toe. (Uitspraak Rechtbank Overijssel van 7 januari 2014, ECLI:NL:RBOVE:2014:1135)